Megy az ember a Nagykörút és az Üllői út sarkán
tátongó, omladékszagú aluljáróban, és miközben kerülgeti a szabadidőruhás
nábobokat, a kántáló paprikadílereket, valamint a riadt szemű, retikülös
néniket, barátkozik a gondolattal: ennek
a világnak, ennek a ronda kényszerképzetnek végképp annyi. Megy az ember ebben
a pisi szagú kriptában, nézi az esszenciálisan felmutatott gengszter- és proli
vircsaftot, majd a felszínre érve egyre biztosabb abban: ebben a városban a
szellem, a kultúra és a művészet immár úri huncutság csupán.
Aztán, amikor az ember – az Üllői út sarkán
araszolva, megadván magát a rögvalóságnak – már éppen szájához emelné a Mézes
fehérrel töltött pillepalackot, egyszer csak jobbra fordul, majd odaér a Liliom
és a Tűzoltó utca sarkára, ahol aztán mégiscsak visszahőköl egy pillanatra.
Megpillantja ugyanis a Trafó – Kortárs Művészetek
Házát, átfutja a programot, és egy picit megrázza magát.
Meglepi ugyanis, hogy valaki újkori művelődési házat
gründolt, amelybe szemmel láthatóan becsalogatja a szellemet meg a kultúrát,
meg azt, akit még érdekel egyáltalán a szellem és a kultúra. Áll az ember, és
úgy érzi: mégiscsak van élet a vegetáló kultúrházak és a suta majálisok
programkínálata, a Dáridó, valamint Uhrin Benedek – vagy hogy is hívják – után is.
És most nem arról van szó, hogy a kortárs alkotóknak, előadóknak helyet adó
épületben meg nem értett művészek sipognak egymás akolmelegében, hanem
arról, hogy a Trafóban helyet kapnak azok, akiket nem lehet skatulyákba szuszakolni,
akikből még ez a buta brazilsorozatos/kereskedelmitévés közeg sem tudta
kisöpörni az alkotás, és legfőképpen az újat akarás igényét.
Ez persze nem jelenti azt, hogy nap mint nap lelkes
amatőrök lepik el – a leginkább kortárs táncosoknak lehetőséget kínáló – Trafó színpadát.
Sőt. A kísérletező kedvű művészek között igazi sztárok is akadtak: Iva Bittova,
David Thomas, Jan Fabre, Tere O’Connor, Archie Shepp, vagy a magyarok: Frenák
Pál, Szemsző Tibor, a Mozgó Ház Társulás, Bozsik Yvette J [a szerk.] és a többiek.
Túlzásnak tűnik, de igaz: az előadások jó része a világszínvonalat karcolgatja,
de ez tulajdonképpen tökmindegy. Mert nem kevésbé fontosak a házilagos, kicsit
ügyetlen, de érezhetően jó szándékú és hiteles bemutatók is. Ebben az országban
ugyanis ez a hiánycikk mostanában. Kiégett profikból, haknikirályokból,
enbékettes dalkirályokból, hányaveti művészekből van itt bőven. Őket nap, mint
nap bemutató televíziós show műsorokból, őket istenítő bulvárlapokból és rájuk
kihegyezett, úgynevezett vicces beszélgető műsorokból szintén. És akkor van itt
egy hely, ahol az érték is előmutatkozhat.
Megáll tehát az ember a Trafó előtt, elgondolkodik
mindezen, aztán úgy dönt, talán várhat még a pillepalack. Amíg ezen a
szellemileg szarrá gyalázott Budapesten van egy Ráckert, egy Tütü Tangó, egy
Pótkulcs, van aztán egy MU Színház, egy Fonó, egy diáksziget vagy egy Trafóház,
addig érdemes még kitartani egy picit. De ha jön a diplomataöltönyös
menedzsersereg, és úgy dönt, hogy szálloda, bingó-terem vagy irodaház kell ezek
helyére is, akkor viszont ne habozzunk magunkba tölteni a Mézes fehéret, vagy a
házilag rittyentett, rozsdás pálinkát. Akkor aztán butuljon az agy, pusztuljon
az IQ, hogy minél gyorsabban elfelejtsük, hol is élünk mi tulajdonképpen.
archív írás
- Trencsényi Zoltán, újságíró, 2001 előtt, forrás: szakdolgozati cikkgyűjtemény
2004