Szóval, mintha nem itthon lettem volna, a folytonos szemérmeskedés, a lekendőzött személyiségek birodalmában, hanem mondjuk Peter Brook színpadi tereiben. Aztán megépült lassan a Trafó. Megépült, azaz szépen elrejtőzött annak rendje és módja szerint. Magyarország módszeresen beköltözött a Trafóba. Ügyetlen ficakok képződtek, falak emelkedtek, lépcsőház nőtt ki a semmiből, szőrén-szálán elvesztek a lélegzetelállító terek, eltűnt a felszabadultság és a drámaiság az épületből. A helyére került minden. Itthon vagyunk, semmi kétség.
Aztán elkezdett dolgozni a Trafó stábja. Fáradhatatlan szabadságharcosok rohangáltak naponta negyvenszer fel-le a négy emeleten, a szűk lépcsőházban, forradalmár programszervezők akcióztak a nyomasztó óvóhely-kávéházakban, egy súlyosan rájuk nehezedő épülettel vívták meg felszabadító harcukat. Olyasmit kezdetek el csinálni, ami szöges ellentétben állt a beszédes szigorúsággal megfegyelmezett épülettel. Tulajdonképpen neki kellett volna esniük, szét kellett volna rúgniuk a falakat, tíz körmükkel le kellett volna kaparniuk az udvariaskodó vakolatot, vissza kellett volna szerezniük a régi Trafót.
De ők ennél bölcsebbek voltak. Elkezdtek dolgozni. Nem is tudom, honnan tanulták azt a megható munkafegyelmet, ami ahhoz kellett, hogy a semmiből, a zsarnokoskodó épület ellenében létrehozzák azt, amit a Trafó mostanra jelent.Lehet, hogy ezek mind titkos szabadkőművesek, beavatott szektatagok, akik éjszakánként buja feketemisékből merítenek erőt és tehetséget? Meglehet. Elképzelem, ahogy éjjel beosonnak mind a Trafó egyetlen inspiráló, a régi fennséget hordozó terébe, a nagyterembe, különös imákat mormolnak, táncosok, társulatok, menedzserek, turnészervezők és pézosztogató hatalmasságok neveit ismételgetik, faxokon tapodnak, e-mail címeket susognak, plakátokat tépnek és videófelvételeket égetnek, elátkozzák az ostoba lépcsőházat, a szűk előteret, a vaskeretes, otromba kaput, a hivalkodó neveket a falakon, és áldozatot mutatnak be a csodálatos, magas és mély térnek, a feketének, a szépen világító óriási fehér vászonnak és annak, ahogy a kék zöldbe fordul megunhatatlanul az első és a második emelet fordulójában. Mindebből erőt merítve másnap kezdenek előlről mindent.
Valamire mégiscsak jó ez az épület.
Orsós László Jakab - rendező, újságíró; a cikk megjelent 2000 körül - forrás: trafo.hu archív