Nem ismerek Magyarországon a Trafóhoz hasonló
intézményt és azt hiszem, nincs is több olyan hely, ahol szinte kivétel nélkül
olyan dolgok történnének, amik friss impulzusokkal látják el a magyar művészeti
életet. A Trafóban bemutatásra kerülő produkciók legalább kilencven százalékát
nem láthatnánk/hallanánk, ha az intézmény a mostani formájában nem működne.
Teljesen egyedülálló az a munka, ami itt folyik (ennek részletezéséhez a
legegyszerűbb a jelenlegi vezetés pályázatát elolvasni). Közönségként, workshop
résztvevőként nagyon sok alapvető élményem fűződik a Trafóhoz.
Alkotóként is volt alkalmam szerencsére többször is
itt dolgozni. Minden munkám más úton került be az intézmény keretei közé és nem
éreztem soha, hogy ezzel bárkinek hátrányt okoztam volna, de azt sem, hogy
azért szerepelhetek itt, mert bármilyen izlésbeli elvárásnak eleget tettem. Két
ízben nyílt pályázat útján kerültek darabjaim bemutatásra, többször színházi
zeneszerzőként dolgozhattam ott, más és más alkotótársakkal, egymáshoz semmiben
sem hasonlítható produkciókban.
Néhány éve felkértek egy szerzői est programjának
az összeállítására is. Emlékszem a beszélgetésünkre Szabó Gyurival utána. Erős
kritikákat mondott, egy percig sem játszotta meg a mindent elfogadó jóságos
direktort, viszont pontosan tudtam, hogy kritikája a legőszintébb
magánvéleménye, aminek örülhetek, ha akarom, elgondolkozhatok rajta, de nem
jelenti (ahogyan nem is jelentette) a legkisebb mértékben sem azt, hogy egy
esetleges következő együttműködésnek feltétele lenne, hogy tanácsait
megfogadjam, ahogyan az sem volt egyáltalán biztos, hogy mindenképpen biztos
helyem van majd máskor is, ha munkáimat valahol bemutatnám.
2007-ben a Trafó csapata segített a Berlini
Sophiensaele-vel együttműködve az első kamaraoperám színpadra vitelében.
Akkor abba is beleláthattam, hogy a Trafóban dolgozó emberek mindegyike önállóan végzi a munkáját, mindenki egy nagy, közös légterű irodában dolgozik, és nem szól senki le/be/át naponta, hogy mik lennének az aktuális irányelvek egy-egy művészeti ággal kapcsolatban. Azt hiszem emiatt is egyedülálló az a sokszínűség, ami a számos művészeti ág legfrissebb irányzatainak együttes jelenléte ad. Ez az ott dolgozók önálló kutató- és szervezőmunkájának eredménye.
Akkor abba is beleláthattam, hogy a Trafóban dolgozó emberek mindegyike önállóan végzi a munkáját, mindenki egy nagy, közös légterű irodában dolgozik, és nem szól senki le/be/át naponta, hogy mik lennének az aktuális irányelvek egy-egy művészeti ággal kapcsolatban. Azt hiszem emiatt is egyedülálló az a sokszínűség, ami a számos művészeti ág legfrissebb irányzatainak együttes jelenléte ad. Ez az ott dolgozók önálló kutató- és szervezőmunkájának eredménye.
A Trafó a magyar művészeti élet egyedülálló
helyszíne, inspirációs forrása mondhatni jelenlegi formájában létszükséglete.
Remélem az is marad mindig.
Gryllus Samu - zeneszerző