Első trafós élményem a Tünet Együttes Nincs ott semmi avagy alszanak-e nappal az
álmok című, profi és látványos videotechnikával kísért előadása volt 2008 májusában.
Ettől fogva követtem figyelemmel a Trafó és más, kortárs tánccal foglalkozó
helyek programját.
2010 tavaszán bukkantam egy önkénteseket toborzó
felhívásra a Trafó honlapján, melyre másodmagammal habozás nélkül jelentkeztem.
Szórólapoztunk, plakátokat ragasztottunk ki a város szórakozóhelyein és kérdőíveztünk
cserébe azért, hogy bejuthassunk az előadásokra. A kommunikációs stábbal is volt
alkalmunk találkozni, ahol egyszer gondoltam egyet és odaléptem Horn Marcihoz:
akad-e valami komolyabb munka a háznál. Kiderült, épp gyakornokot keresnek a következő
félévre.
Egy alkalommal azzal kerestek meg, hogy a Deerhooffal
és Max Tundrával kellene tölteni a napot, beszerezni nekik a szükségeseket,
enni-próbálni-városnézni vinni őket. Egyik kedvenc trafós élményem a velük
eltöltött idő és a fantasztikus esti koncert, de nem az egyetlen: itt láttam Arto
Lindsay-t, Ben Frostot, a Tunngot, a Swans-t, a Tiger Lilliest, kaptam dedikált
lemezt Sidsel Endresentől, mikor beálltam CD-t árulni, és dolgozhattam az Atari
Teenage Riottal is, amivel egy álmom vált valóra – Halmos András zenei szervező
pedig mindvégig a segítségemre volt.
A Sziget Fesztivál után, ahol szintén a Trafó
sátránál segédkeztem, másnap kezdődött az új szezon első irodai munkanapja,
ahol Szabó Gyuri balján kaptam saját asztalt, számítógépet és sok-sok tennivalót.
A telefon emelgetése mellett engem bíztak meg, például a sajtómegjelenések
rendszerezésével és a mintegy ötven önkéntes irányításával.
Körülöttem mindenki pörgött, telefonált, e-mailezett, kutakodott egész nap, jöttek-mentek a mai kortárs kultúra ismert személyiségei: újságírók, táncosok, dramaturgok, koreográfusok.
Körülöttem mindenki pörgött, telefonált, e-mailezett, kutakodott egész nap, jöttek-mentek a mai kortárs kultúra ismert személyiségei: újságírók, táncosok, dramaturgok, koreográfusok.
A legtöbb időt a házban Gyuri töltötte, aki az
előadások után is mindig marad, értékel, kérdezősködik, beszélget, és
szabadidejében is kimeríthetetlen lelkesedéssel osztja meg legújabb
felfedezéseit - engem is folyamatosan ellátott olvasni- és néznivalóval a Trafó
történetéről, mindent meg akart mutatni, amiből addig kimaradtam, én pedig
rendre hordtam haza és vissza a Cirkus Cirkör, DV8, Krétakör DVD-ket.
A Trafó tölcsérként töltötte belém a tudást: az
ottani időm alatt olyan fellépőket láttam az oldalsó lépcsőn kucorogva mint a
Compagnie Marie Chouinard, a Rimini Protokoll, a Batsheva Dance Company, Reggie
Watts, vagy a Frenák, Forte és a TÁP társulatok. Ott voltam szinte minden
előadáson, emellett betekintést nyerhettem a sajtós és közönségszervezési
feladatokba és a programszervezők munkájába. A kommunikációs csapat jó érzékkel
a magyar kulturális intézmények sorában az elsők között ismerte fel a közösségi
oldalak fontosságát és három hónap elteltével már ’online közönségszervezőként’
is alkalmazott.
Halmos Andrással szüntelen osztottuk meg egymással az
új zenéket: neki jelentős kortárs, szakrális és alternatív zenei gyűjteménye
van, de nyitott volt minden újdonságra is, és felfedezte, hogy szenvedélyes
zenerajongóként egy olyan piaci szegmenst is képviselek, mely addig kevés
teret kapott a Trafóban. Ekkor azt az óriási lehetőséget kaptam, hogy a Nagy Britmánia
2011 márciusi újraélesztésében szerepet vállaljak. Az általam ajánlott, felénk
még ismeretlen elektro-indie zenekarokkal színpadra állíthattunk egy olyan
kísérleti koncertet, amelynek vagy hasonlónak a megvalósulására vajmi kevés
esély volt addig, és amellyel 2011-ben a Trafó honlapjának legtöbb oldalletöltését
értük el.
Közös a stábban, hogy mindig a friss és szokatlan
megoldásokat keresik; nem átallják lebontani a teljes színháztermet, hogy aztán
Ray Lee sípoló szirénáival töltsék meg, de a művészet, a tudomány és a
szórakoztatás határán egyensúlyozó japán eredetű Bacarobo – Hülyerobot versenynek sem találnánk megfelelőbb helyszínt.
Ha kell, a Trafó kiköltözik a Szigetre, az Andrássy útra vagy épp az ELTE BTK
udvarára, mindenhol kutatják és igyekeznek kinevelni a kortárs színházba járók
új generációját, elég csak a Beavató
programra gondolnunk.
Annyi inspirációt és bátorítást addig sehol nem
kaptam, mint a Trafóban, ahol mindig akadt elvégzendő feladat és már az első
héten úgy kérték ki a véleményem, mint a stáb teljes jogú tagjáét. Összefoglalva,
mostani
munkám alapjait mind a Trafóban fektettem le. Nem csak rengeteg gyakorlatot
szereztem a legkülönbözőbb területeken, de tágult a látóköröm és fejlődött a
kritikai gondolkodásmódom is. Mindezért nagyon hálás vagyok a csapatnak és mindig
örömmel járok vissza a Trafóba.
Varró Eszter, kommunikációs munkatárs, A38 hajó