2012. január 10., kedd

"Soha nem kellett negatív reakcióktól, megbízhatatlanságoktól tartani"

A Trafóról először apai nagymamámtól -Hannikától- hallottam.
Azt mondta, hogy nyílik egy olyan hely, ahol majd "biztos fogok dolgokat csinálni". Nem tudom, ő ezt akkor miből gondolta, szerintem még iparos-egyetemista lehettem, csetlő-boltló összművész, autodidakta-énekes. Mindenesetre hálás voltam nagyinak, hogy felhívta a Trafóra a figyelmemet. 
Aztán szépen jöttek maguktól a lépések a Trafó felé. Évekig jártam Murányi Zsófi zseniális funky edzéseire, valószínűleg első fellépésem is a kortárs-funky bemutató volt. 
A Pinyóban (Tütü Bár Tangó) még az első zenekarommal (Karajoké) volt egy bábos koncertünk, a Pedroleum Puberto Ricoban, amiben a magyar nép és népi karaktere latin-amerikai szappanopera hősökkel konfrontálódtak és törtek ki táncdal-áriákban.
Néhány év pinyó koncertezés után felénekeltük magunkat a színházteremig, ami, hála Gyuri bizalmának, mindkét lemezünk szülőszobája volt.  A Trafó hatalmas faltól-falig vásznára voltak kivetítve festményeim, amik valójában akár csak tenyérnyiek. A léptékváltástól megelevenedett festmények megadták azt a lehetőséget, hogy az a képzelt-valóság legyen a közegem, amit magam számára teremtettem meg és közönség is velem együtt élte meg ezt az élményt, a mese-képek erdejébe vezetve. Az első lemezbemutató különlegességét még az adta, hogy fent-említett színésznő nagymamám (Lóránd Hanna) hangja is szerepelt a hanganyagon, így jóslata önmagára vonatkozva is beteljesedett. 
Szabó Gyuri és stábja olyan kedves és intelligens emberek csapata, akikkel mindig jó volt kontaktálni, dolgozni. Soha nem kellett negatív reakcióktól, megbízhatatlanságoktól tartani (mint néhány más kulturális intézménynél).
A Trafó az otthon-a-műhely-a-legkedvesebb-fellépőhely egységét jelenti a számomra, befogadóként és előadóként egyaránt.
Vannak helyek, amiket a személyes varázs működtet. Ilyen például a Nyitott Műhely és Finta Laci egysége. 
Én úgy érzem, hogy a Trafó és Szabó Gyuri olyan erősen össze vannak gyökerezve, fonódva, hogy ettől működik a ház évek óta ilyen izgalmasan és otthonosan egyaránt.

Rutkai Bori, képzőművész-énekes-zeneszerző